Plakaty filmowe, czyli jak zachęcić widza?

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

16 sierpnia 2023

Człowiek XXI-ego wieku przyzwyczajony jest już nie tylko do „ruchomego obrazu” – filmu, lecz do multimediów otaczających go zarówno w pracy, jak i w czasie odpoczynku. Wszechobecna grafika komputerowa ukształtowała nowe trendy we wzornictwie użytkowym oraz w sztuce. Z tym większym sentymentem i podziwem oglądamy plakaty z „dawnych czasów”, a tak naprawdę z zaledwie kilku dekad wstecz.

Plakat filmu

Zapraszamy Państwa do zapoznania się wystawą plakatów filmowych, wybranych spośród wielu podobnych materiałów w zasobie Archiwum Państwowego w Piotrkowie Trybunalskim. Plakaty te przechowywane są w „Zbiorze plakatów i druków ulotnych” obok m.in. repertuarów piotrkowskich kin. Barwne druki dużego formatu niegdyś zdobiły witryny kinoteatrów i kin oraz piotrkowskie słupy ogłoszeniowe. Zachęcały przechodniów do spędzenia czasu przed srebrnym ekranem, co dla ówczesnych nie było wcale tak oczywistą formą spędzania czasu. Seanse kinowe były czymś niemal ekskluzywnym, choć z upływem lat ta forma rozrywki stawała się coraz bardziej powszechna. Niemniej jednak widza należało zdobyć – zwłaszcza jeżeli w jednym mieście konkurowało ze sobą kilka kin.

Żywot plakatu był krótki. Dziś informacje przesuwają się błyskawicznie w dół po tablicach mediów społecznościowych. W połowie XX w. stare afisze i plakaty zaklejano nowymi lub wyrzucano po upływie czasu projekcji danego filmu. Z tego też powodu niektóre z druków zachowały się do dziś zaledwie w kilku lub w nawet tylko jednym egzemplarzu, choć drukowane bywały w dużych nakładach. Mimo wszystko plakat filmowy był czymś więcej niż materiałem informacyjnym. Był prawdziwym dziełem sztuki. Bez narzędzi cyfrowych, mając do dyspozycji głównie własny talent i tradycyjne techniki graficzne, artyści plastycy starali się w jednym obrazie streścić ideę danego filmu tak, aby już na tym etapie zaangażować emocjonalnie i intelektualnie przyszłego widza. Realistycznie przedstawione postaci przeplatały się z bardzo symbolicznymi i mocno uproszczonymi wizerunkami. Gra kolorem oraz perspektywą, zachwianie proporcji między wizerunkami oraz maksymalna redukcja tekstu to podstawowe cechy dawnego, artystycznego plakatu. Niektóre zabiegi plastyczne odnaleźć można i we współczesnych plakatach kinowych, choć te dawne materiały wyróżniają się zdecydowanie swoją nieszablonowością, unikając wrażenia produkcji masowej. To właśnie ten duch unikalności tak przyciąga oko.

Prezentowane plakaty dotyczą produkcji filmowych, które powstały od początku lat 40-tych do końca lat 60-tych XX wieku. Materiały zaprezentowano chronologicznie, począwszy od najstarszych filmów. Są to zarówno produkcje polskie, jak również zagraniczne – przykłady kinematografii niemieckiej, francuskiej, włoskiej, radzieckiej, czy amerykańskiej. Oprócz miłośników dawnego kina, nasza archiwalna ekspozycja może okazać się interesująca również dla grafików, osób zawodowo lub hobbystycznie zajmujących się projektowaniem i wzornictwem, czy też dla uczniów i studentów szkół i uczelni plastycznych. Zapraszamy do obejrzenia wystawy.

Tajemnicza wyspa

„Tajemnicza wyspa” (1941)
ZSRR, familijny, reż. E. Pentslin

 

Jak hartowała się stal

„Jak hartowała się stal” (1942)
ZSRR, dramat, reż. M. Donskoj

 

Przysięga

„Przysięga” (1946)
ZSRR, propagandowy, reż. M. Cziaurili

 

Błękitne miecze

„Błękitne miecze” (1949)
NRD, dramat, reż. W. Schleif

 

Mury Malapagi

„Mury Malapagi” (1949)
Francja-Włochy, dramat, reż. R. Clément

 

Cesarski piekarz

„Cesarski piekarz” (1951)
Czechosłowacja, fantasy, reż. M. Frič

 

Cud w Mediolanie

„Cud w Mediolanie” (1951)
Włochy, baśń, reż. V. De Sica

 

Pan Fabre

„Pan Fabre” (1951)
Francja, dramat/komedia, reż. H. Diamant-Berger

 

Akcja B

„Akcja B” (1952)
Czechosłowacja, dramat, reż. J. Mach

 

 Czarodziej Glinka

„Czarodziej Glinka” (1952)
ZSRR, fabularny, reż. G. Aleksandrow

 

Mitra Kokor

„Mitria Kokor” (1952)
Rumunia, fabularny, reż. V. Iliu, M. Sadova

 

Chłopcy znad Kranischsee

„Chłopcy znad Kranischsee” (1953)
NRD, fabularny, reż. A. Pohl

 

Dolina Śmierci

„Dolina śmierci” (1953)
Czechosłowacja, fabularny, reż. J. Slavicek

 

Z dalekich miast

„Z dalekich miast, Z odległych wsi…” (1953)
ZSRR-NRD, fabularny, reż. D. Wasiliew, A. Thorndike

 

 Żołnierz zwycięstwa

„Żołnierz zwycięstwa” (1953)
Polska, wojenny/polityczny, reż. W. Jakubowska

 

Kowboju do dzieła

„Kowboju, do dzieła!” (1966)
Wielka Brytania, western, Komedia, reż. G. Thomas

 

Święty

„Święty zastawia pułapkę” (1966)
Francja-Włochy, kryminał, reż. Christian-Jaque

 

Dzień...

„Dzień, w którym wypłynęła ryba” (1967)
Grecja-USA-Wielka Brytania, sensacyjny, reż. M. Kakogiannis

 

Wielki waż

„Wielki wąż – chingachgook” (1967)
NRD, western, reż. R. Groschopp

 

Dziecko Rosemary

„Dziecko Rosemary” (1968)
USA, horror, reż. R. Polański

 

Kierunek Berlin

„Kierunek Berlin” (1968)
Polska, wojenny, reż. J. Passendorfer

 

Brat dr Homera

„Brat dr Homera” (1969)
Jugosławia, dramat, reż. Z. Mitrovic

 

Maciej Hubka

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2023-08-16
Data publikacji:2023-08-16
Osoba sporządzająca dokument:Maciej Hubka
Osoba wprowadzająca dokument:Maciej Hubka
Liczba odwiedzin:1004